‘50 jaar Philips van Horne’ steunt onderwijsproject in Malawi

Gedurende het gehele jubileumjaar steunt de Philips van Horne een onderwijsproject in Malawi.

Al vanaf de start in 1968 (de school is ontstaan uit een fusie tussen het seminarie en gymnasium van de Paters van de Heilige Geest, de MMS van de zusters Ursulinen, het Pensionaat (mulo) van de Broeders van St. Louis en de beide stads- (m)ulo’s…) heeft de Philips van Horne een open oog en een warm hart gehad voor de problematiek van de Derde Wereld.

Vanaf de jaren ‘80 is er zelfs structureel sprake van jaarlijkse terugkerende acties voor (onderwijs-) projecten van oud-leerlingen; oud-leerlingen, die in ontwikkelingslanden werken of gewerkt hebben of projecten van personen met een directe of indirecte band met de Philips van Horne ( zie achtergrondinformatie)

Na  een onderbreking van twee jaar wordt in dit jubileumjaar de draad weer opgepakt.

Dit keer is de keuze dus gevallen op Malawi, een van de armste, democratische landen van de wereld.

 

Waarom Malawi? 

In dit Afrikaanse land werkt Weertenaar Jos Kuppens, directeur van het ‘Centre for Social Concern’.  Hij vervult vanuit zijn centrum een belangrijke rol op het gebied van armoedebestrijding en ontwikkeling van de arme massa.

Een andere reden voor de keuze voor Malawi is onderwijzeres Thérèse Huibregts uit Weert (moeder van twee oud-leerlingen). Zij  coördineert en ondersteunt al tien jaar kleinschalige projecten op het gebied van onderwijs en gezondheidszorg. Projecten gericht op de armsten in de samenleving.

Samen met Jos Kuppens en oud-docent aardrijkskunde Jan Leenders heeft zij onderwijsprojecten aangedragen in het kader van het 50-jarig jubileum van de Philips van Horne.

 

Gedurende het gehele jubileumjaar zal een deel van de opbrengst van jubileumactiviteiten ten goede komen aan onderwijs in Malawi.

Het onderwijsproject ‘Malawi en de Philips van Horne’ wordt aangedragen en gesteund door:

  • Thérèse Huijbregts (docent Koala school AZC),
  • Annemieke Leenders (journalist NOS),
  • dr. Maurice Adams (hoogleraar TU Tilburg) en
  • dr. Simone Kuppens, gynaecoloog Catharina Ziekenhuis Eindhoven.
  • de dochters van Thérèse, de oud-leerlingen, Martine Jacobs (docent en assistent teamleider AZC Kwadrant ) en Carlijn Jacobs (administratief medewerkster),
  • Pater Jos Kuppens, director Centre for Social Concern, Lilongwe, Malawi)
  • Dr. Mirjam Vossen (mediawetenschapper, deskundige Malawi)
  • Bert van Dijk (docent LO en lid van werkgroep ‘Philips van Horne en Derde Wereld’
  • Jan Leenders (oud-docent aardrijkskunde en lid werkgroep ‘Philips van Horne en Derde Wereld’

 

 

Philips van Horne en de Derde Wereld

De Philips van Horne scholengemeenschap heeft vanaf de start in 1968 (de school is ontstaan uit een fusie tussen het seminarie en gymnasium van de Paters van de Heilige Geest, de MMS van de zusters Ursulinen, het Pensionaat (mulo) van de Broeders van St. Louis en de beide stads- (m)ulo’s…) een open oog en een warm hart gehad voor de problematiek van de Derde Wereld.

Vanaf de jaren ‘80 is er zelfs structureel sprake van jaarlijkse terugkerende acties voor projecten van oud-leerlingen; oud-leerlingen, die in ontwikkelingslanden werken of gewerkt hebben.

 Welke projecten komen in aanmerking?

De vijf criteria:

  1. De indiener van het project moet oud-leerling/docent zijn (geweest) van de Philips van Horne;
  2. Het ingediende project dient een onderwijs- of opvoedingsproject te zijn;
  3. het project moet kleinschalig van opzet zijn;
  4. Het project moet ten goede komen aan het armste deel van de bevolking;
  5. De lokale economie moet mee profiteren van het uitvoeren van de project.

Welke projecten heeft de Philips van Horne de laatste 30 jaar o.a. gefinancierd
•          1985: Bolivia (1e PvH project, Eric Vrijsen: transistorradio’s voor de Yunga-indianen…)
•          Mozambique (2x): middelbare school in Xai-Xai (Monique van Hoof)
•          Haïti: opvang en begeleiding ongehuwde tienermoeders
•          Ghana: basisschool en weeshuis (Vivi Weinstock)
•          Mauretanië( Merijn Smeets via Zip Your Lip)
•          Namibië: muziekschool
•          Nigeria: middelbare school
•          El Salvador: basisschool
•          Oost-Timor: basisschool (Monique van Hoof)
•          Kenia: middelbare school
•          Nepal: school voor blinde en dove kinderen
•          Kenia, Nairobi: straatkinderenproject Nairobi
•          2007-2008: Tanzania: basisschool (Rob Weekers)
•          2008-2009: Afghanistan: basisschool Tagai Khoaja (Najla Sarai)
•          2009-2010: Laos: basisschool “Ban Phatao” (Joost Leenders)
•          2010-2011: Jemen; school / tehuis voor geestelijk gehandicapten kinderen (Mart van de Mortel)
•          2011-2012: Roemenië; Romaschool in Apalina een stadsdeel van Reghin (Theo Werkhoven)
•          2012-2013: Oeganda: basisscholen via Edukans (Nicole Saha en Shirin Senden)
•          2013-2014: Tanzania: Stichting Peramiho; onderwijs, waterprojecten en gezondheidszorg (Monique Derrez)
•          2014-2015: India: straatkinderenproject; Truike Boekholt (het 30e en laatste project)
•         2018-2019: Malawi; onderwijsprojecten: Thérèse Huijbregts, Jan Leenders, Bert van Dijk, Mirjam Vossen e.a.